checkglueselect

2017 brengt nog meer bedrijfsjournalistiek in vastgoedland

08.01.17

2017 brengt nog meer bedrijfsjournalistiek in vastgoedland
Onder meer de gerenommeerde nieuwswebsite The Observer voorspelt dat het inhoudelijke bedrijfsverhaal de komende jaren nog meer zal boomen. En dat zal het ook doen, zeker in de vastgoedwereld. Of had u nog nooit gehoord van vastgoed-PR?

Brand journalism, of zeg maar bedrijfsjournalistiek, is een term die bij velen misschien niet meteen een belletje doet rinkelen. Maar in de wereld van de public relations kan je er niet meer omheen. Eén iets is alvast duidelijk: het helpt je bedrijf om een geloofwaardig, relevant, helder verhaal te vertellen. Want duizenden bedrijven schreeuwen vandaag om de aandacht van de media en het grote publiek. Die aandacht kan je kopen, bv. via advertenties en billboards. Maar als je geloofwaardig wil zijn, moet je ze in feite "verdienen". Perscommunicatie wordt dan ook niet toevallig meer en meer aangestipt als “earned media”. 

Hoe verdien je als bedrijf aandacht? Niet met het doordeweekse verkooppraatje. Niet met een puur commerciële boodschap. Maar door je maatschappelijk verhaal te vertellen. En wees gerust, dat heeft anno 2017 elk bedrijf. De tijd dat het in het bedrijfsleven uitsluitend om euro’s of dollars draait, is voorbij. Uiteraard is winst maken voor elk bedrijf van groot belang, maar ook engagement speelt een alsmaar belangrijke rol. Zonder kunnen we niet meer. Deel dus je expertise, en doe het niet zomaar maar op een relevante manier. Onderbouw je verhaal met duidelijke cijfers of met een merkbare trend. Kwestie van geloofwaardigheid op te bouwen.

“Aandacht kan je kopen. Maar als je geloofwaardig wil zijn, moet je het verdienen”

Koen Cypers, PR-consultant Bereal

In 2016 lieten we heel wat vastgoedspelers al kennis maken met vastgoed-PR. Met succes. Want een vastgoedproject kan niet zonder een goed draagvlak. Informeer je klanten, buurtbewoners, kopers, enz. Maar doe het op een relevante manier. Dat betekent dat je niet alleen het positieve moet vertellen, maar ook de minder leuke kant van het verhaal moet durven meegeven. Maar leg het tenminste uit! 

Misschien las je vorig jaar het nieuws over de welgestelde senioren die naar de stad verhuizen? Of van de woonwal, die het mogelijk moet maken om de schaarse ruimte efficiënt te benutten? Het zijn maar enkele voorbeelden van vastgoedprojecten die plots op een heel andere manier naar buiten kwamen en positief onthaald werden. 

Maar daar stopt het niet bij: we haakten vorig jaar ook meermaals in op de actualiteit, waardoor onze klanten hun expertise op het juiste moment konden delen. Denk maar aan de CEO van logistieke vastgoedspeler Montea die op het juiste moment zijn constructieve visie gaf op nachtarbeid in de sector van de e-commerce. Het was de nagel op de kop.

Heel wat andere voorbeelden van brand journalism vind je op onze newsroom