24/09/2020

Buurtcommunicatie: vertrouwen winnen door proactief te communiceren

Neighbourhood communication

Wanneer het moment eindelijk daar is dat de vergunning voor dat ene bouwproject kan worden ingediend, vragen veel projectontwikkelaars zich af of ze al dan niet moeten communiceren om het aantal bezwaarschriften zo beperkt mogelijk te houden. Proactief en transparant met de buurt communiceren wekt alvast vertrouwen, zowel op korte als op lange termijn.

Ontwikkelaars zijn vaak maanden bezig om alle puntjes op de i te zetten voor ze hun vergunning indienen. Denk alleen al maar aan de plannen die constant afgestemd en aangepast moeten worden, de gesprekken die met de gemeente moeten gevoerd worden, enz. Maar net dan mag je niet vergeten om ook de buurt te informeren en ermee in dialoog te gaan. Proactief, en in alle openheid. Alleen zo kan je draagvlak creëren en zorgen dat buurtbewoners zich zo veel mogelijk achter je project scharen. Wie zich verstopt of te lang wacht met communiceren, vergroot de kans op conflict. 

Eerst de buurt, dan de pers

De plannen van je project bekend maken rond de periode van het openbaar onderzoek kan je zeker via de pers doen. Met een persbericht of een persmoment bijvoorbeeld. Goed idee dus, maar zorg ervoor dat de buurtbewoners het nieuws nooit eerst in de krant moeten lezen. Dat geeft de buurt het gevoel dat ze niet betrokken zijn geweest en zorgt meteen voor een wrang gevoel. Informeer hen al zo snel mogelijk over je plannen, desnoods in eerste instantie via een flyer, en maak van hen een partner in je verhaal.

Timing is key

Timing is dus alles bij buurtcommunicatie. Zeker voor of tijdens de weken dat het openbaar onderzoek loopt en er bezwaar kan worden aangetekend. Je wil namelijk vermijden dat een aantal kritische buurtbewoners eerst naar de pers stappen en pas dan naar je plannen komen luisteren. Informeer de buurt daarom eerst kort en bondig via een flyer over het project en nodig hen vervolgens meteen uit voor een infomoment, een paar dagen later. Via die flyer hebben ze thuis al de belangrijkste info meegekregen en weten ze dat ze weldra alles gedetailleerd te horen zullen krijgen. 

Pas nadat de buurt de basisinfo over het project heeft gekregen – bijvoorbeeld dus via een flyer – lichten we de pers in. Zo creëer je een breder draagvlak en kan je als projectontwikkelaar warmlopen voor het (grote) buurtinfomoment. Dat infomoment moet uiteraard goed worden voorbereid. Inclusief een sterke presentatie, Q&A, en eerste stevige portie constructiviteit. 

Transparant 

Maar uiteraard, elk project heeft zijn eigen gevoeligheden. Maak op voorhand de juiste analyse en bepaal pas dan in het belang van alle betrokken partijen hoe je je vastgoedproject best lanceert. Eén gouden regel: communiceer proactief, strategisch én transparant. 

Back to top