De Grote Woordvoerdersenquête: 60% organisaties heeft geen actueel crisiscommunicatieplan

  • 55% woordvoerders ervoer in 2021 meer crisissituaties dan een jaar eerder
  • Slechts 40% organisaties heeft een actueel crisiscommunicatieplan
  • LinkedIn stoot Twitter van de troon als populairste sociale medium voor woordvoerders
  • 44% bedrijven zet regelmatig influencers in
  • 74% woordvoerders tevreden over kwaliteit Vlaamse pers

Donderdag 2 juni 2022 – Meer dan de helft (55%) van de Nederlandstalige woordvoerders in België kreeg het afgelopen jaar (2021) vaker met crisissituaties te maken dan het jaar daarvoor. Opvallend is dat maar vier op de tien organisaties een actueel crisiscommunicatieplan heeft. Dat blijkt uit een enquête die PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group voor de Nacht van de Woordvoerder uitvoerde bij de Nederlandstalige woordvoerders van meer dan 100 verschillende organisaties. Vooral sociale media hebben het woordvoerders de voorbije jaren een pak moeilijker gemaakt. Sara Vercauteren, managing director, en Sander Vanlouwe, pr-consultant, van Bepublic Group maakten de resultaten van de enquête bekend tijdens de jaarlijkse Nacht van de Woordvoerder.

Onvoldoende voorbereid op crisissen

Wanneer een organisatie in crisis verkeert, is het bij woordvoerders alle hens aan dek. De coronacrisis maakte dat zeer duidelijk. De uitbraak van het virus in 2020 ontketende heel wat problemen in verschillende bedrijven, waardoor ook de communicatiedienst overuren moest draaien. Drie nieuwe coronagolven in combinatie met de heropstart van verschillende bedrijven deden in 2021 de rust op de werkvloer niet wederkeren. Integendeel: 55% van de woordvoerders kreeg met meer crisissituaties te maken. Toch blijken organisaties nog onvoldoende voorbereid te zijn op crisiscommunicatie. Zo hebben enerzijds vier op de tien woordvoerders geen crisiscommunicatieplan ter beschikking. Van de zes op de tien die wel een plan hebben, heeft een  derde het bestaande plan al even niet meer geüpdatet of geoefend. 

“Elke crisissituatie is anders. Je kan je er dan ook nooit 100% op voorbereiden. Maar de werking, procedures en structuur van je crisiscommunicatieteam kan je als bedrijf wel vastleggen, en nog belangrijker: het regelmatig herzien en oefenen. Net daar wringt het schoentje. Hoewel veel bedrijven over een crisiscommunicatieplan beschikken, ligt het vaak al jaren onder het stof en is het amper geoefend. Een belangrijke reden daarvoor is de toegenomen werkdruk bij zeven op de tien woordvoerders. Heel wat woordvoerders hebben het gevoel te veel ballen tegelijk in de lucht te moeten houden. Bedrijven hebben er alle belang bij om hun communicatieteam extra ondersteuning en ademruimte te geven.”

Sara Vercauteren, managing director van Bepublic Group

LinkedIn stoot Twitter van de troon als populairste sociale medium voor woordvoerders

De redenen voor het stijgend aantal crisissituaties zijn sterk afhankelijk van de bedrijfscontext, al blijkt uit het onderzoek  dat er een bepaalde invloed van sociale media speelt. Volgens 6 op de 10 woordvoerders hebben sociale media hun werk moeilijker gemaakt. Zo zorgen de digitale platformen ervoor dat issues sneller viraal gaan en dat bedrijven gemakkelijker publiekelijk worden aangevallen. Sociale media monitoren is dan ook een belangrijk onderdeel geworden van het takenpakket van woordvoerders. 

Toch is het niet alleen kommer en kwel. Bedrijven maken dankbaar gebruik van sociale media om hun boodschappen te verspreiden. Daarbij vinden steeds meer bedrijven ook hun weg naar influencers. 44% van de woordvoerders werkte al samen met influencers om communicatie-acties te ondersteunen. 

Opvallend: LinkedIn duwt Twitter van de toon als favoriete sociale medium voor woordvoerders. Bij de enquête van vijf jaar geleden bekleedde LinkedIn slechts de derde plaats als meest gebruikte sociale medium, na Facebook. 

“De verzuurde omgeving van Twitter met zijn klagers, roepers en trollen jaagt organisaties en hun woordvoerders steeds meer weg van het platform. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat woordvoerders zich liever focussen op platformen waar ze op een positieve manier kunnen communiceren. LinkedIn heeft in dat opzicht veel te bieden voor organisaties. Het is de ideale plek  om te inspireren en geïnspireerd te worden. Dat maakt het platform zeer aantrekkelijk.”

Sander Vanlouwe, pr-consultant bij Bepublic

Driekwart woordvoerders tevreden over kwaliteit Vlaamse pers

Sociale media hebben er volgens de bevraagde woordvoerders echter niet toe geleid dat ze redactionele media niet meer nodig hebben. 87% van de woordvoerders onderschrijven het belang van de journalistiek. Drie op de vier bevraagde woordvoerders zijn tevreden over de kwaliteit van de verslaggeving van journalisten met wie ze vaak werken. Qua geloofwaardigheid van de pers is 71% van de respondenten tevreden tot zeer tevreden. Anderzijds ergeren woordvoerders zich wel regelmatig aan journalisten die nuance of context weglaten (49%), vooringenomen zijn (44%) of een ingreep die de kop en inhoud niet overeen laat komen (29%).

“Opvallend is de goede score van de Nederlandstalige pers bij de woordvoerders. Met 74% en 71% tevredenheid over respectievelijk de verslaggeving door de vaste contacten en de geloofwaardigheid in het algemeen ligt de score hoger dan in heel wat soortgelijke  onderzoeken bij de brede bevolking. Doordat we als woordvoerder elke dag met journalisten werken, hebben we daar toch een vrij goede kijk op. Zo merken we ook dat de kwaliteit en geloofwaardigheid onder druk staan. Tijdsdruk (66%), een gebrek aan kennis over bepaalde onderwerpen en sectoren (60%) en gratis, ongecheckt online nieuws (42%) zijn volgens de bevraagde woordvoerders de grootste bedreigingen voor de journalistiek.”

Tom Van de Vreken, organisator Nacht van de Woordvoerder

Over het onderzoek

De Grote Woordvoerdersenquête werd afgenomen in  april en mei 2022 via een online vragenlijst bij 104 Nederlandstalige woordvoerders en communicatiemanagers van evenveel verschillende organisaties. De woordvoerders werden benaderd via mail en sociale media en konden zo vrijwillig deelnemen aan de enquête. Respondenten die geen woordvoerdersrol bekleedden werden automatisch geweerd uit de vragenlijst. De enquête is een initiatief van De Nacht Van De Woordvoerder (een organisatie van Stichting Corporate Communicatie) in samenwerking met Bepublic Group.