window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-1529441-86');

23/06/2021

Ceci n’est pas une conférence de presse

Sara Vercauteren blogt.

Vorige week gaf ik een workshop aan een 15-tal overheidscommunicatoren. Eén van hen was Katleen Deraymaeker, communicatieverantwoordelijke bij Digitaal Vlaanderen. Ze kwam die dag met een missie want ze had een grote persconferentie over het Covid-certificaat voor de boeg die week.

In de workshop komt de organisatie van persconferenties uitvoerig aan bod. Vooral dan met de disclaimer dat persconferenties geen echte ‘pers’conferenties meer zijn.   

Vroeger organiseerde je persconferenties voor journalisten. Die journalisten vertaalden je presentatie dan naar het grote publiek via artikels, televisiereportages of radioquotes. Die tijd is voorbij… Een persconferentie wordt, zeker als het gaat om groot en belangrijk nieuws, meer en meer een live-event. Je persconferentie wordt à la minute gestreamd door nieuwssites als hln.be of vrtnws.be.

Een persconferentie is dus niet langer een presentatie waar enkel journalisten naar komen kijken en luisteren, maar alsmaar meer ééntje waar het grote publiek live mee kan volgen. Dit betekent dat alle informatie ongefilterd bij kijkers/luisteraars/lezers in België terechtkomt. 

Dat heeft uiteraard voordelen. Je kan je informatie zonder barrière bij het grote publiek brengen. Pak je dit goed aan, dan kan dit zeer overtuigend zijn. Maar even goed maakt het persconferenties geven complexer. Waar je vroeger alleen voor het publiek van ‘journalisten’ sprak, moet je je nu aanpassen aan een veel breder publiek. Een publiek dat snel mee wil zijn, ongenadig is als het gaat om onleesbare of complexe slides (remember de persconferentie van gewezen premier Wilmès) en direct zijn mening deelt op sociale media.  

Redenen te over om een persconferentie niet meer klassiek te organiseren, maar er echt een live event van te maken. Bewust bezig zijn met vragen als wie volgt je persconferentie, wie spreekt, wat is je kernboodschap en hoe kan je één en ander visueler maken, wordt nóg belangrijker hierdoor.  

Katleen, de communicatieverantwoordelijke waarvan sprake, hoorde dit in de workshop en vroeg me of ik kon inschatten of haar persconferentie over het covid-certificaat zou gelivestreamd worden door de media. Ja, dat vermoedde ik wel. Heel België wil graag weten of reizen erin zit deze zomer… dus ja, grote kans dat deze persconferentie rechtstreeks zou gedeeld worden op de nieuwssites. Katleen knikte en vroeg of ze de workshop vroegtijdig mocht verlaten. Ze had nog werk voor de boeg, want haar persconferentie was plots veel ‘groter’ geworden dan ze had vermoed… Of wanneer de realiteit de theorie van een workshop inhaalt.  

Back to top