Het Belgische bedrijfsleven werd de voorbije weken communicatief danig op de proef gesteld. De afgelopen maand, in volle coronacrisis, bevroegen we bij Bepublic Group meer dan honderd van de grootste bedrijven in ons land over hun communicatie-aanpak. Eén van de meest opmerkelijke conclusies: liefst een derde van de bevraagde ondernemingen had geen crisiscommunicatieplan klaar.

Een op drie geen crisiscommunicatieplan

Een eerste vaststelling: meer dan één op de drie ondernemingen was onvoldoende voorbereid om communicatief een grote crisis aan te pakken. Ze hadden vóór corona geen crisiscommunicatieplan in de schuif liggen. Een degelijke voorbereiding maakt nochtans een wereld van verschil. Met goed voorbereidend huiswerk koop je kostbare tijd. Werknemers, klanten en journalisten verwachten in crisistijd nu eenmaal heldere en empathische informatie, en het liefst razendsnel. 

Bedrijven die alle mogelijke crisisscenario’s ingeoefend hebben, staan een stap voor op hun concurrenten. Zo startte lingeriefabrikant Van de Velde verbazingwekkend snel met het stikken van mondmaskers en gooide Tiense Suiker het over een andere boeg met de productie van alcoholgel. Het zijn maar enkele voorbeelden die knappe ondernemerszin koppelden aan een sterke communicatie.

Corona definitieve doorbraak voor online communicatie

Best opmerkelijk is ook dat heel wat grote bedrijven tijdens de lockdown hun pijlen op een grotere online zichtbaarheid richtten. Zowel communicatief – denk aan webinars, online trainingen, podcasts – als op vlak van verkoop. Een mooi voorbeeld is Delvaux, het oudste Belgische lederwarenhuis, dat in volle coronacrisis voor het eerst een webshop opstartte en dit via online en sociale media kanalen met veel bombarie aankondigde. 

Dat inzetten op online communicatie loont, blijkt ook uit onze cijfers: een op drie van de bedrijven rapporteert al meteen een betere online zichtbaarheid bij klanten en medewerkers en drie op vier zal zijn extra online aanbod daarom ook na corona blijven aanbieden.

Meer intern communiceren na corona 

Corona heeft bedrijven ook op vlak van interne communicatie nogmaals met de neus op de feiten gedrukt: de dialoog met het eigen personeel is het allerbelangrijkste. Zij zijn je eerste ambassadeurs naar de buitenwereld toe. Hoe en wanneer communiceer je naar medewerkers als plots het coronavirus op je werkvloer opduikt? Hoe breng je hen op de hoogte dat ze tijdelijk werkloos worden? Snel en transparant overleg is daarbij cruciaal. En bedrijfsleiders beseffen dat: vier op de tien geeft aan in de toekomst meer intern te willen communiceren.

Externe communicatie verbetert relatie met klanten

Tot slot blijkt uit onze peiling het belang van externe communicatie. Je wacht best niet met vragen van de pers vooraleer je naar buiten treedt. Niet alleen klanten en leveranciers, misschien zelfs het brede Belgische publiek wachten op jouw inzichten in de crisissituatie. De communicatie van de groep van sportcentra Sportoase is hier een goed voorbeeld van. Het bedrijf sloot als eerste in zijn sector de deuren, maar riep kort daarna op zijn website ‘Sportoase TV’ in het leven, die heel wat kijkers lokte. 

Want een crisis biedt ook kansen: meer dan een derde van de bedrijven ziet door hun communicatie-inspanningen nu al een verbeterde relatie met hun klanten. Never waste a good crisis, een cliché dat ook in coronatijden van toepassing is.

Lees hier het volledige rapport.

* Het onderzoek werd uitgevoerd door Bepublic Group, in samenwerking met onderzoeksbureau Indiville, tussen 30 maart 2020 en 22 april 2020 bij de communicatieverantwoordelijken van 105 grote Belgische bedrijven. De geselecteerde bedrijven zijn de marktleiders in de 14 grootste sectoren van onze Belgische economie.