Bij de overgang van oud naar nieuw, stonden onze collega’s even stil bij 2021 en wat dit jaar zal brengen op het vlak van communicatie. Hieronder vind je alvast een enkele gouden tips om het nieuwe jaar te starten.

Mediarelations

De media werden in 2020 – terecht – gedomineerd door berichtgeving over COVID-19 en de enorme gevolgen van deze pandemie op menselijk en economisch vlak. Dat zal ook in 2021 nog lange tijd zo zijn. Toch is het als projectontwikkelaar of makelaar zeer belangrijk om te investeren in media relations. Journalisten zullen altijd geïnteresseerd zijn in een goed verhaal. Wil je communiceren over een vastgoedproject? Focus dan op de maatschappelijke relevantie. Vertel met passie en gepaste trots welke impact jouw vastgoedproject heeft. Want mensen willen niet louter investeren in een dak boven hun hoofd, ze zijn vooral op zoek naar een ‘great place to live.”Lieven Van den Bogaerd

Reputation management

“Of je je daar nu bewust van bent of niet, elke ondernemer heeft een reputatie. Deze onderscheidt jou in een wereld waarin bedrijven steeds meer op elkaar lijken en waarin succes wordt bepaald door een authentiek verhaal. Zeker tijdens een langdurige crisisperiode, waarin je reputatie op elk moment onder druk kan komen te staan, is het belangrijk om aan je naamsbekendheid, expertise en vertrouwen te bouwen. Dat doe je door leiderschap te tonen in een crisis en door rake, waarheidsgetrouwe verhalen te vertellen. Maar nog meer dan voor de crisis werk je aan een sterke reputatie door vooral verbinding te zoeken met je klanten en stakeholders.”Marthe Saelens

Neighbourhood communication

“De coronacrisis heeft ook op het vlak van buurtcommunicatie voor een digitale shift gezorgd. Ontwikkelaars en makelaars konden geen grote lanceringen of events meer organiseren. Toch blijft helder, eerlijk en tijdig communiceren naar buurtbewoners cruciaal. In 2021 zal de klassieke powerpointpresentatie in de plaatselijke parochiezaal meer en meer vervangen worden door alternatieven. Denk aan een nieuwswaardige infoflyer in de bus of grote infoborden op de site. Maar ook online buurtinfomomenten, digitale buurtkranten en nieuwsvideo’s zijn in opmars.”Koen Cypers

Storytelling

“Mensen vertellen verhalen, niet hun producten of diensten. In tijden waarin we hunkeren naar écht menselijk contact, is dat nog meer belangrijk. Wie in 2021 het verschil wil maken, moet uit zijn ‘kot’ durven komen. Wees écht het gezicht van je bedrijf, en durf op tijd en stond je mening kwijt. Doe dat steeds met veel expertise en maak zoveel mogelijk je punt met behulp van grote herkenbaarheid. Toon je publiek dat jij weet wat er leeft en trek ze zo mee in jouw verhaal. Gebruik daarom zoveel mogelijk rake voorbeelden en gestaafde feiten. Bied dus niet alleen kennis aan, maar vooral kennis waar nood aan is, en dat op essentiële momenten. Zo maak je op termijn ook jezelf en jouw bedrijf relevant.”Joost Freys

Digital communication

“De coronacrisis – en de bijhorende lockdowns – heeft zowel onze maatschappij als onze manier van werken in een stroomversnelling gedigitaliseerd. Denk maar aan de ontelbare virtuele meetings, het gebruik van social media als hét communicatiekanaal, animatievideo’s en virtuele debatten. Kortom: 2020 heeft bewezen dat social distancing ons niet kan tegenhouden om een goed verhaal op de juiste manier te brengen. Dit zal in 2021 niet anders zijn. Laat fysieke afstand je dus niet afschrikken en breng je verhaal via het juiste digitale kanaal.”Joachim Deman

Media and Coaching

“Zet iemand voor de camera, en hij of zij begint vaak meteen te aarzelen. Het is een natuurlijk gegeven dat we allemaal bezitten, maar waar we wel kunnen aan werken. Door met de juiste zaken rekening te houden kom je heel zelfzeker over en spreek je klare taal via de mediakanalen. Let er altijd op om heldere taal te gebruiken en bij voorkeur in quotes van maximum 20 seconden te spreken. Maar daarnaast is lichaamstaal en je outfit even belangrijk. Wist je bijvoorbeeld dat een camera helemaal niet samengaat met een ruitjesmotief?” – Hannelore Schmid