Een nieuwe manier om in corona-tijden je expertise als bedrijf of organisatie te delen, is het organiseren van een rondetafelgesprek, met je eigen specialisten. Zo’n rondetafel is niet alleen interessant voor eigen klanten of stakeholders, maar je kan er ook een interessant pr-luik aan breien. Tenminste, als je op voorhand goed nadenkt welke nieuwswaardige boodschappen aan bod zullen komen. En dan haal je zelfs de pers.

De coronacrisis noopte ons na te denken over hoe bedrijven op een andere manier kunnen communiceren. Zo schoten webinars als paddenstoelen uit de grond. Wij hebben onder meer ingezet op het rondetafelgesprek dat via livestream werd uitgezonden.

Het opzet is simpel. Je zet een aantal interessante experten met een moderator samen rond een tafel in een professionele studio en je zorgt ervoor dat klanten, stakeholders én journalisten het gesprek via internet kunnen volgen. De livestream wordt ook opgenomen, zodat je als bedrijf nadien naar hartelust fragmenten uit de stream kan delen via je sociale mediakanalen.

We deden het onlangs met BDO. Dit advieskantoor wilde het hebben over de flexibilisering van de arbeidsmarkt ten tijde van corona. Maar BDO wilde dus verder gaan dan het klassieke webinar. Zo rijpte het plan om een rondetafel te organiseren en werd geopteerd voor de televisiestudio van DB Video in Aartselaar (coronaproof uiteraard). 

Rond de tafel zaten de CEO van BDO Peter Van Laer, interimmanager Jan Mathyssen, HR-directeur van Aquafin Sabine Schellens en Paul Verschueren, directeur bij sectorfederatie Federgon, die trouwens de meest recente cijfers over uitzendarbeid in de maand mei kwam toelichten. Het gesprek – dat mooi met 4 camera’s door een regisseur in beeld werd gebracht – was boeiend en diepgaand. De duurtijd van 45 minuten volstaat perfect om een aantal topics uitgebreid te bespreken.

Je zou de indruk kunnen krijgen dat het resultaat een voorgekauwde, commerciële boodschap is. Maar dat hebben we absoluut willen vermijden. Als ik als moderator de vrijheid krijg om ook kritische vragen te stellen, levert dat nog altijd de beste inhoud op. Een gesprekspartner rond de tafel die een kritische vraag gefundeerd kan beantwoorden, heeft meer geloofwaardigheid dan iemand die een debatfiche opdreunt na een vraag die op voorhand werd afgesproken.

De dag zelf nog werden enkele uitspraken uit het panelgesprek opgepikt door de economische nieuwswebsite Business AM. Een journaliste had de livestream gevolgd en bracht er verslag over uit. Of hoe je dus een interessant pr-luik kan breien aan een rondetafelgesprek.

Het was een geslaagde primeur, zowel voor BDO als voor Bepublic.