Onlangs publiceerde Reuters opnieuw de jaarlijkse Journalism, Media and Technology Trends. Daarin blikt het vooruit naar wat 2020 in petto heeft voor de wereldwijde* media-industrie. Wij vatten de belangrijkste bevindingen voor je samen. Eén ding is alvast duidelijk: de toekomst van de media wordt meer dan ooit bepaald door technologie.

Geloofwaardigheid cruciaal 

De toekomst van de journalistiek staat op de helling. Althans: dat vreest het gros van de 233 digital leaders in media die Reuters bevroeg in zijn online enquête. En ook het feit dat politici de geloofwaardigheid van bepaalde nieuwsmedia proberen te ondermijnen, boezemt mediabazen angst in. Maar de media vechten terug. De journalistiek checkt en dubbelcheckt meer dan ooit de betrouwbaarheid van informatie. Lezers weten dat te smaken, en blijven nieuws consumeren.

Meer dan reclame alleen

Mediabedrijven beseffen meer dan ooit dat ze niet louter kunnen steunen op de volatiele inkomsten uit reclame. Vandaag komt het erop aan om de lezer te overtuigen om zich te binden aan hún medium. Dat zal investeringen vragen, maar 73% van de captains of the media industry is hoopvol dat die zich in de toekomst zullen terugbetalen. Zo’n 50% van de bevraagden geeft alvast aan dat de groeiende lezersinkomsten voldoen om de omzet te doen stijgen. 35% rekent zowel op advertenties als op reader revenue

Disruptieve technologieën

Ook big data zullen de media helpen om hun inkomsten te garanderen. Daarbij gaat het erom enorm grote hoeveelheden lezersgegevens te verzamelen en gebruiken. En er zijn nog andere disruptieve technologieën die de komende jaren een steeds belangrijkere rol zullen spelen. Zo zal ook bij de traditionele media het nieuwsaanbod steeds meer afgestemd worden op wat de individuele nieuwsgebruiker wil horen of lezen. En maar liefst 52% van de respondenten gelooft dat initiatieven gebaseerd op artificiële intelligentie aan belang zullen winnen in nieuwsmedia.

Podcast is hot

2020 blijkt tot slot het jaar van de definitieve doorbraak van de audiojournalistiek te worden. De podcast is aan de overkant van de oceaan nu al erg populair, maar staat bij ons nog in de kinderschoenen. Toch gelooft maar liefst 53% van de ondervraagden dat het een belangrijke tool wordt voor de media.  De Standaard, De Tijd en ook de VRT hebben nu al hun eigen audioblog. Ongetwijfeld zullen de andere media volgen. En waarom zouden bedrijven podcasts niet kunnen aanwenden om zelf nieuws te ‘maken’?

*Er werden geen mensen bevraagd in België.