Een keynote voor een volle zaal, een videoboodschap, een belangrijk tv-interview of een uitdagend onderhandelingsgesprek: het zijn allemaal momenten waarop krachtig en charismatisch spreken het verschil kunnen maken. Met verbale en non-verbale communicatie til je je verhaal naar een hoger niveau. Of helemaal niet, natuurlijk.

Charismatisch communiceren, hoeft echt geen aangeboren talent te zijn. Wat je vertelt, hoe je het brengt, hoe je praat én welke houding je beter wel of liever niet aanneemt, kan je wel degelijk leren. En dat is – in tegenstelling tot wat je misschien zou denken – niet alleen een meerwaarde tijdens een tv-interview of op grote podia, maar ook tijdens vergaderingen of een een-op-eengesprek. 

Blink uit met je lichaamstaal

Je lichaamstaal kan je charisma kelderen, of je verhaal net versterken. Het begint al bij je basishouding,  de mate waarin je oogcontact maakt en de ondersteunende bewegingen van je handen. Wist je bijvoorbeeld dat je veel krachtiger overkomt als je je handen en polsen vrij laat? Barack Obama had tijdens zijn speeches niet zonder reden vaak de mouwen opgerold. Tijdens een tv-debat is het dan weer goed om altijd betrokken te blijven, ook als de ander aan het woord is. Je komt namelijk nog steeds in beeld. Laat je dus niet afleiden door alvast te denken aan je volgende antwoord, maar kijk de persoon die praat aan. 

Afstand houden of dichterbij brengen?.

Coaching kan je helpen ontdekken of je via je lichaamstaal signalen uitstuurt die anderen op afstand houden, dan wel dichterbij brengen. Handig tijdens je volgende negotiatie of een moeilijk een-op-eengesprek. Een ietwat schuine houding aannemen, de kin iets liften, je schouders afwenden of oogcontact te snel afbreken, creëert bijvoorbeeld afstand. Je geeft er non-verbaal mee aan dat je afhaakt. Vaak gaat het om een automatisme waar je je niet bewust van bent. Tegelijk kan je je lichaamstaal natuurlijk ook in je voordeel gebruiken: als techniek om aan je gesprekspartner duidelijk te maken dat het gesprek voor jou mag eindigen bijvoorbeeld. 

De kracht van de gouden stilte

Natuurlijk is het summum dat mensen straks buitenstappen en echt iets meenemen uit je betoog. Daarom is het ook belangrijk dat je je publiek raakt. Ons advies: laat ruimte in je verhaal voor je persoonlijkheid als spreker of geïnterviewde. Perfectie is geen must, integendeel zelfs. Spreek ook echt in het moment, en probeer niet in gedachten al bij je volgende zin te zijn. Er mag – moet zelfs – al eens een pauze ofwel een gouden stilte vallen. Zo geef je je publiek, de journalist of je gesprekspartner de kans om met je mee te denken en even te bezinnen.

En dan is er tot slot ook nog je spreekhoogte: praat niet te hoog, maar kies voor je natuurlijke toonhoogte. Een mooie, lage spreekstem zorgt er niet alleen voor dat je boodschap veel krachtiger overkomt, het maakt je tegelijk een pak overtuigender. En is dat niet waar het om draait?