ACASA

Dat de verlaten Kodaksite in Koningslo bij Vilvoorde aan een nieuw hoofdstuk toe was, wisten journalisten en buurtbewoners al langer. Maar hoe dat nieuwe hoofdstuk er precies zou uitzien, was nog niet bekend. Die onzekerheid en de vele vragen wegwerken, is een essentieel onderdeel van goede buurtcommunicatie. Zéker als het project nog in de vergunningsfase zit. Want juist dan wil je als projectontwikkelaar de buurt mee krijgen in je verhaal.

acasa
acasa

Tijdens onze eerste meeting met vastgoedontwikkelaar Acasa wisten we meteen dat woonproject ‘Groenloo’ tal van troeven had. De oude site van fotobedrijf Kodak in Vilvoorde zou een nieuwe, groene woonbuurt worden met 220 woningen en een publiek buurtpark. Met oog voor duurzaamheid, want er was sprake van quasi energieneutrale woningen, en er zou zo goed als waterneutraal gebouwd worden. Over heel Vlaanderen waren er nog maar drie vergelijkbare sites die hetzelfde konden beweren. 

Eerst de buurt, dan de pers

Een mooi verhaal dus. Maar we wisten ook dat het een behoorlijk groot woonproject was, en dat de buurtbewoners minstens enkele jaren hinder zouden ondervinden. Dat buurtcommunicatie essentieel zou zijn, was meteen duidelijk. Daarom maakten we een duidelijke planning op en werkten we een ambitieuze communicatiestrategie uit. Daarbij maakten we resoluut de keuze om eerst de buurt, en daarna pas de pers op de hoogte te brengen van de toekomstige invulling van de site. Zo moesten omwonenden niet alles vernemen via de media.

Troeven en twistpunten proactief in kaart

In aanloop naar het eerste infomoment voor de buurt begeleidden we onze klant zowel inhoudelijk als op grafisch en organisatorisch vlak. Ons doel was duidelijk: informeren, maar tegelijk ook betrokkenheid tonen. En laten zien dat we meedenken met de buurt. Want alleen zo creëer je draagvlak. 

Daartoe brachten we eerst de inhoudelijke troeven en mogelijke twistpunten in kaart. Daarna profileerden we Acasa als een geëngageerde projectontwikkelaar. Een bedrijf dat écht oren had naar de bezorgdheden van de buurt. Hoe ver we kunnen gaan met het geven van inspraak? Daar denken we op maat van elk project mee over na. Voor dit project lieten we de buurtbewoners straatnamen voorstellen, en het park mee vormgeven. 

Het resultaat was een buurt die zich gehoord voelde en geïnteresseerd raakte om een eigen bijdrage te leveren aan de nieuwe woonsite. Geslaagde buurtcommunicatie!

Jouw experts

Koen Cypers

Business Manager

Dajo Hermans
Dajo Hermans

Managing Director

Discover our service

Back to top