ERA

Het is een traditie: de eerste week van het jaar komt ERA – de grootste makelaarsgroep van Vlaanderen – steevast naar buiten met zijn jaarlijkse vastgoedbarometer. Daarin analyseren ze de vastgoedmarkt van de voorbije 12 maanden, en dat in samenwerking met de KU Leuven. Wij vertrokken vanuit de data om met een geloofwaardig nieuwsverhaal ERA’s expertise te onderstrepen.

ERA
ERA

Bepaal de centrale boodschap.

Een makelaarsgroep die meer dan 4.000 verkopen per jaar realiseert, zit automatisch op een berg interessant cijfermateriaal. En daar zit sowieso (minstens) één nieuwsverhaal in. Het enige probleem: die berg cijfers kan zo groot zijn dat het onoverzichtelijk wordt. Bepalen wat de centrale boodschap van je verhaal wordt, is dus een belangrijke eerste stap. 

Voor de ERA Barometer 2020 kozen we ervoor om uit te lichten waarom het een boerenjaar was voor de vastgoedmarkt. Dat deden we door de stijging van de woningprijzen af te zetten tegen de minimale inflatie: “De Vlaamse woningprijzen stijgen vier keer harder dan inflatie, ongezien in de laatste 10 jaar”. Een duidelijke en sterke boodschap.

Ondersteun ze met een academische expert.

Een centrale boodschap komt nog krachtiger over als ze ondersteund wordt door een neutrale expert. Samen met Sven Damen, vastgoedeconoom bij de KU Leuven, gingen we op zoek naar de meest relevante, statistische analyses. We schreven een persbericht met verschillende cijfers, invalshoeken en analyses. Koopt de Vlaming vandaag gemiddeld grotere of kleinere woningen dan vroeger? Welke centrumsteden zijn het duurst en welke het goedkoopst? Welk effect gaat het wegvallen van de woonbonus hebben? Enzovoort.

Organiseer (soms) een persconferentie.

Loont een persconferentie nog wel vandaag de dag? Voor het gros van onze communicaties raden we het af, want we kunnen tegenwoordig alles digitaal doen. En journalisten hebben steeds minder tijd om fysiek aanwezig te zijn op persmomenten. Maar soms is een persconferentie wél nog een goed idee. In het geval van de ERA Barometer: omdat het de pers de kans bood om face to face in debat te gaan met Sven Damen en Johan Krijgsman, de CEO van ERA Belgium. 

En die strategie loonde. Zo waren er acht media aanwezig op de persconferentie, werd het verhaal opgepikt in de nieuwsuitzendingen van VRT en VTM, en kreeg het massaal weerklank op de radio’s en in de kranten – inclusief drie voorpagina’s. ERA kwam sterk uit de hoek als dé vastgoedexpert van het land. Mission accomplished.

Jouw experts

Hannelore Schmid
Hannelore Schmid

PR Consultant

Joachim Deman
Joachim Deman

PR Consultant

Discover our service

Back to top