Vergeet de klassieke persconferentie: voortaan is een online persmoment het nieuwe normaal. Net als de Nationale Veiligheidsraad hebben heel wat bedrijven er ondertussen al een gewoonte van gemaakt. Nog krachtiger wordt het als je van je online persmoment bovendien een belevenis maakt.

De persconferentie van de Nationale Veiligheidsraad kon afgelopen week opnieuw op heel wat media-aandacht rekenen. Journalisten waren niet alleen fysiek present, de livestreaming maakt van het persmoment ook steeds meer een evenement dat je wil en moét gezien hebben. En dat terwijl de klassieke persconferentie – zonder livestream dus – zo goed als dood is: de voorbije jaren was de opkomst meer dan eens op één hand te tellen. Niet geheel onlogisch: redacties worden kleiner, en journalisten kampen met tijdsdruk.

Van digitaal persmoment tot online rondetafel

Voortaan is de online persconferentie dan ook het nieuwe normaal. Heel wat bedrijven zetten tijdens de coronaperiode in op digitale persmomenten en online rondetafels. Vanuit een professioneel uitgeruste studio brengen sprekers hun nieuws tot bij de journalist, en eventueel ook tot bij het grote publiek. Een moderator houdt tijdens zo’n online persmoment strak de regie in handen. Helemaal coronaproof, en journalisten hoeven er hun nieuwsdesk niet voor te verlaten. Een succes dus.

Beleving scoort

Wil je toch nog een klassiek persmoment organiseren? Maak er dan zeker een belevingsmoment van  dat interessant en relevant genoeg is. Een originele productlancering, je app, innovatie of technologie laten zien, of een bekende Vlaming of politicus die mee aan de kar trekt: het maakt je (klassieke én digitale) persmoment krachtiger – en dus nieuwswaardig. Wij adviseerden technologiebedrijf Bringme onlangs alvast om Hilde Crevits als eerste testpersoon in te zetten bij de lancering van hun virtuele coronaspeurder. 

Eigen nieuwskanalen

En wie een minder groot of minder visueel verhaal te vertellen heeft? Daarvoor werkt een nieuwswaardig persbericht nog altijd het best. Vergeet trouwens ook je eigen kanalen niet. Korte video’s, nieuwswaardige blogposts, infographics: deel ze zeker via je sociale media en website.